Puma slachtoffer van pikante hoax


Sportkledingfabrikant Puma heeft in een persbericht verklaard dat een tweetal Puma-advertenties die de afgelopen week als een lopend vuurtje over het internet gingen, "onwettig", "weerzinwekkend" en volledig vals zijn.

De twee bedrieglijk echt lijkende plaatjes die de afgelopen dagen door webloggers gepost en gere-post werden, leidden gaandeweg tot de brandende vraag waar zo'n beetje het hele internet zich mee bezighield: zijn ze echt, of niet?!

Op de twee afbeeldingen, voorzien van het bekende Puma-logo, zijn een jongen en een meisje te zien, die zich bezig lijken te houden met...eh, iets wat je normaal gesproken niet zo snel in een advertentie tegenkomt. De sporen op het been van het meisje laten wat dat betreft weinig te raden over.

In een van de eerste postings die de foto's toonde, werd beweerd dat de advertenties echt waren, en dat ze afgedrukt stonden in de Braziliaanse uitgave van het mannenblad Maxim. Dit werd echter snel ontkracht.

Zodra het van oorsprong Duitse kledingbedrijf Puma lucht kreeg van de zaak, wisten ze niet hoe snel ze in de media duidelijk moesten maken dat het hier allerminst om een officiële Puma-advertentie ging. Woordvoerster Lisa Beachy verklaarde in de Wall Street Journal:

"Het is ons ter ore gekomen dat er momenteel enkele ongeautoriseerde, seksueel getinte advertenties met ons merk circuleren over het internet. Wij vinden het weerzinwekkend dat dergelijke afbeeldingen gecreëerd en verspreid worden uit onze naam. Tot een dergelijke taktiek zouden wij ons nooit verlagen. We onderzoeken of er juridische stappen ondernomen kunnen worden."

Kort daarop begon Puma een tegenoffensief, en ontvingen webmasters van sites die de plaatjes toonden, bericht dat ze aangeklaagd zouden worden als ze de afbeeldingen niet onmiddellijk zouden verwijderen.

Omdat wij het ook wel gezellig zouden vinden om eens een mailtje van Puma te ontvangen, ziehier de gewraakte plaatjes

Advertentie 1

Advertentie 2


Tot op heden is het nog steeds niet bekend wie de maker van de plaatjes is, en/of wat de bedoeling ervan was. De meeste 'deskundigen' houden het erop dat ze bedoeld zijn als parodie op de pikante advertentie van Gucci, die onlangs wereldwijd opzien baarde.


Urban Legends, 15 maart 2003

vorige anekdote index anekdotes volgende anekdote


Me Likey! Sharennnn!